Kółko i krzyżyk, statki, państwa i miasta – najlepsza gra na kartce

Kółko i krzyżyk, statki, państwa i miasta – najlepsza gra na kartce

Gra na kartce to świetny pomysł na urozmaicenie podróży, wypełnienie czasu w poczekalni u lekarza czy po prostu miłe spędzenie popołudnia. Istnieje wiele gier, do których wystarczy kartka i długopis. Jedne są bardziej popularne, jak statki czy państwa i miasta, a inne mniej, co jednak nie umniejsza ich atrakcyjności. Z pewnością warto je poznać.

Spis treści:

  • Znana gra na kartce – kilka propozycji
  • Przykłady mniej popularnych gier na kartce
  • Opis innych gier na kartce
  • Kolejne gry, do których wystarczy kartka i długopis

Znana gra na kartce – kilka propozycji

Kilka gier na kartce zapewne zna większość dorosłych. Państwa i miasta, statki czy kółko i krzyżyk to gry, które zna niemalże każdy. Najbardziej popularne są one wśród dzieci i młodzieży szkolnej, ale już przedszkolaki mogą w nie grać. Na początek na pewno najlepiej sprawdzi się kółko i krzyżyk, które nie wymaga znajomości alfabetu.

Gra na kartce – znane przykłady:

  • Kółko i krzyżyk;
  • Państwa i miasta – kategorie można dostosować do wieku/możliwości graczy, np. kolory, rzecz, zwierzę, imię;
  • Statki;
  • Wisielec;
  • Wąż z wyrazów;
  • Sudoku.

Przykłady mniej popularnych gier na kartce

Zasady popularnych gier, do których wystarczy kartka i długopis, zna prawie każdy. Jednak repertuar takich gier jest znacznie szerszy. Poniżej krótki opis kilku z tych mniej znanych.

Gra na kartce – mniej popularne przykłady:

  • Labirynt – każdy z dwóch graczy przygotowuje 2 kwadraty 10×10 jak w statkach, oznaczone 1-10 i A-J. W jednym z nich rysują kółko wielkości 1 kratki oznaczające ich skarb oraz wyznaczają krętą drogę do skarbu szeroką na 1 kratkę, prowadzącą do brzegu kwadratu-planszy. Współrzędne punktu wejścia podawane są przeciwnikowi w momencie rozpoczynania gry. W drugim kwadracie należy zaznaczyć wejście do labiryntu przeciwnika zgodnie z uzyskanymi współrzędnymi. Następnie pierwszy gracz podaje współrzędne pola, na które chce się przesunąć. Jeśli nie ma na jego drodze ściany dostaje pozwolenie na ruch. W jednej turze można wykonać 5 ruchów, chyba że trafi się na ścianę, wtedy następuje tura przeciwnika. Należy też zaznaczyć sobie odkrytą ścianę i w następnej turze zmienić kierunek lub zawrócić. W drugim kwadracie zaznaczamy sobie drogę, jaką przebył przeciwnik. Wygrywa ten, kto pierwszy znajdzie skarb drugiego gracza.
  • Szewc – każdy z graczy potrzebuje długopisu lub kredki w innym kolorze. Kolejno rysują oni kreski długości boku jednej kratki. Gdy komuś uda się zamknąć kratkę swoim kolorem, otrzymuje punkt. Należy stawiać linie tak, by przeszkadzać przeciwnikowi i jednocześnie zwiększać swoje szanse na zamknięcie większej liczby kratek.
  • Pogrzeb/Stratego – dwóch graczy dwoma różnymi kolorami zamalowuje kolejno dowolne kratki w wyznaczonym kwadracie np. wielkości 8×8. Za stworzenie linii od krawędzi do krawędzi kwadratu pionowo, poziomo lub na skos otrzymują punkty w ilości kratek tworzących tę linię (min. 2). Jeśli zamalowana kratka zamyka więcej niż jedną linię sumuje się punkty z wszystkich powstałych linii.

Opis innych gier na kartce

  • Kartofel – na kartce należy w losowych miejscach wypisać liczby od 1 do ustalonej wartości np. 15 czy 20. Pierwszy z dwóch graczy obrysowuje numer 1 i to jest tytułowy kartofel, a następnie łączy go krętą linią z numerem 2, który również obrysowuje. Drugi gracz łączy 2 z 3 tak, by narysowane linie się nie przecinały, ani nie stykały. Dalej gracze na zmianę łączą kolejne liczby-kartofle, a za każde przecięcie z już narysowaną linią otrzymują punkt karny. Wygrywa ten, kto ma mniej punktów karnych na koniec gry.
  • Chomp – prostokątna plansza stanowi przedstawienie tabliczki czekolady, podzielonej na kwadraty – kostki. Każdy z graczy w swoim ruchu usuwa, czyli „zjada” jedną kostkę, przy czym wszystkie kostki na prawo i w dół od niej „odpadają”. Kwadrat w górnym lewym rogu to zatruta kostka, więc jej „zjedzenie” oznacza przegraną.

Kolejne gry, do których wystarczy kartka i długopis

Inne propozycje gier na kartce to:

  • Kto dojdzie dalej;
  • Cenne kreski;
  • Gra w łapki ;
  • Plaster miodu;
  • Skojarzenia;
  • Piłkarzyki;
  • Kropki;
  • Zaginanki

Kartka i długopis wystarczą też do gry w kalambury. Należy najpierw wypisać hasła i następnie kolejno je losować. Ponadto można wspólnie rysować (na zmianę każdy po jednej kresce), by stworzyć coś zaskakującego czy pisać razem historyjki (każdy zapisuje jedno zdanie i przekazuje inicjatywę kolejnej osobie).

Gry na kartce stanowią bogatą grupę gier dla dwóch lub więcej graczy. Nie wymagają one dużych nakładów finansowych, ani specjalnego miejsca do ich przechowywania, a mimo to mogą dostarczyć wiele rozrywki. Niektóre są bardzo popularne, ale warto poznać też te mniej znane, by mieć szerszy wybór, gdy dopadnie nas nuda, a będziemy mieć przy sobie tylko kartkę i coś do pisania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *